چگونه لوستری با ویژگی‌های مناسب برای منزلم انتخاب کنم؟

چگونه لوستری با ویژگی‌های مناسب برای منزلم انتخاب کنم؟

تا حالا شده برای انتخاب لوستر دچار سردرگمی بشی؟ سوال­‌هایی مثل: چند شاخه مناسبه؟ چه ارتفاعی برای من بهتره؟ چه سبکی بخرم؟ چه لوستری برای پذیرایی مناسب است؟ چه لوستری بخریم؟ و کلی سوال دیگه. من به عنوان کارشناس انتخاب لوستر، اینجام تا به دوستان لوستر تندیس کمک کنم تا بهترین لوستر رو برای فضای خودشون انتخاب کنند. می‌تونیم این فرآیند رو به صورت مرحله به مرحله ساده‌سازی کنیم. هر مخاطب باید اطلاعات مشخصی از فضای نصب لوستر رو ارائه بده تا دقیقاً بتونم راهنمایی لازم رو بهش بدم.

 Tandis design instruction


مرحله ۱: ابعاد فضا

اولین اطلاعاتی که نیاز داری، «ابعاد حدودی فضای نصب» هست. این اطلاعات به تو کمک می‌کنه تا لوستری با اندازه مناسب انتخاب کنی. اگر نمی‌تونی متراژ اتاق رو حدودی حدس بزنی؛ تصور کن فرش چند متری اون فضا رو پر می­‌کنه!

در اولین قدم «طول و عرض اتاق» رو باید بدونی طول و عرض اتاق یا فضایی که قراره لوستر نصب بشه چقدر هست؟  مثلاً اگر سالن پذیرایی بزرگ باشه، ممکنه به لوستری با حداقل قطر 100 و حداقل 15 شاخه و نسبتا بزرگ نیاز باشه اما اتاق خواب­‌ها در شهرهای ایران معمولا 9 متره که 3 یا 4 شاخه برای اون کافیه.

قدم دوم «ارتفاع سقف»: این مورد خیلی مهمه، چون اگه سقف کوتاه باشه، مثلا 250 سانتیمتر، باید لوستر سقفی انتخاب کنیم که خیلی آویزان نباشه و اگر سقف بلنده، مثلا 3 یا 4 متر، می‌تونیم از لوسترهایی با ریسه‌­های بلند یا چند طبقه استفاده کنیم. در صورتی که لوستر زیادی بلنده هنگام طراحی یک میز زیر لوستر قرار بده تا سر کسی بهش برخورد نکنه. یا اگر سقف کوتاهی نداری، مدلی رو در نظر بگیر که از سقف حدود «۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر» فاصله داشته باشه تا فضا شلوغ به نظر نرسه.

اینم بدون که ارتفاع نرمال سقف واحدهای آپارتمانی 2 متر و 70 سانتیمتر هست.

 Tandis design instruction


مرحله ۲: نوع و سبک دکوراسیون

«سبک دکوراسیون»: آیا فضای شما مدرن، کلاسیک، مینیمالیستی یا سنتی هست؟ این اطلاعات بهت کمک می‌کنه تا پیشنهادهای مناسبی بر اساس سبک دکوراسیون فضا کاندید کنی. مهم­ترین المان‌­هایی که لوستر باید با سبک اون‌ها هماهنگی داشته باشه مبلمان و فرش­‌ها هستند. سبک­‌ها تنوع بسیاری دارند و هر خانه­ ممکنه در هر فضای مجزا از سبک متفاوتی استفاده کنه و این موضوع شامل فضاهای مشرف به هم مانند آشپزخونه و سالن پذیرایی یا فضای اتاق TV و نشیمن هم میشه. توضیح سبک­‌های مختلف کار مفصل و زمان‌بری هست و تو چند تا مقاله آینده در موردش خواهم نوشت.

 

مرحله ۳: رنگ و طرح دیوار و پرده‌­ها

«رنگ دیوارها و دکوراسیون کلی»: رنگ دیوارها و دکوراسیون اتاق تأثیر زیادی روی انتخاب لوستر داره. مثلاً اگر دیوارها تیره باشن، لوستری با نور بیشتر یا شاخه‌های بیشتر نیازه. اما اگر دیوارها روشن و سبک باشه، نور رو بازتاب می­ده و به اصطلاح bounce light خواهیم داشت. یک راه حل برای انتخاب لوسترهای رنگی توجه به رنگ‌­هایی هست که در حجم کمتر در جزئیات تکرار شده هست، مثلا رنگ گل پرده یا قالی رو در لوستر تکرار کنیم. لوسترهای با رنگ‌های طلایی یا آنتیک در دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک جذاب‌تر به نظر می‌رسند. لوسترهای مدرن یا خانواده رنگ‌های خثی رو دارند و یا پر از رنگ هستند. و لوسترهای سبک نئوکلاسیک از مبل­‌هایی با این رنگ پیروی می­‌کنند.

 


مرحله ۴: نورپردازی مکمل

«منابع نور کمکی»: آیا از نورپردازی دیواری، هالوژن یا دیگر منابع نور مکمل مانند مهتابی یا نور مخفی در فضا استفاده می‌کنین؟ این اطلاعات مهمه، چون اگه منابع نور دیگه‌ای وجود داشته باشه، شاید نیازی نباشه که لوستر خیلی پرنور باشه و می‌تونین به زیبایی و طراحی اون بیشتر توجه کنین.

انواع دیوارکوب‌ها، آباژوهای ایستاده یا رومیزی هم جزو نورهای کمکی قلمداد می­‌شوند.

 

مرحله 5 تعداد جایگاه نصب

«تعداد محل­‌های نصب» بسیار مهمه زیرا که با تعدد منابع نورپردازی، روشنایی در فضا توزیع می‌شه و قطر یا تعداد شاخه­‌های لوستر تغییر می­‌کنه. اگر در یک سالن 50 متری یک محل نصب داریم لوستر تک برای جلوه بیشتر بایستی حداقل قطر 80 تا 100 داشته باشد و اگر دو جای نصب تعبیه شده، دو لوستر با قطر 70 کاملا مناسب خواهد بود.

 

مرحله 6: هدف از نصب لوستر

«نوع استفاده از فضا»: مثلاً این فضا بیشتر برای نشستن و گفتگو استفاده می‌شه یا برای صرف غذا و یا یک فضای کاریه؟ این هم مهمه چون نوع و رنگ نور و اندازه قطر یا تعداد شاخه‌های لوستر با توجه به هدف از استفاده از فضا تغییر می‌کنه. خانم خونه در آشپزخونه به نور زیاد نیاز داره اما سالن نشیمن نور ملایمی داره که معمولا با آباژورهای رومیزی و ایستاده تقویت میشه.

 Tandis luster design instruction

مرحله 7 : بودجه

«محدوده بودجه»: در نهایت، مشخص کردن محدوده بودجه‌ای که در نظر دارین به شما کمک می‌کنه که پیشنهادهایی متناسب با قیمت‌های مورد نظر کاندید کنین. معمولا لوسترهای برنجی با آبکاری کرم-طلا بالاترین قیمت­ها رو دارند و لوسترهای شاخه بلوری یا نمونه­‌های دو گلس از همه اقتصادی‌­تر هستند.

 

خلاصه‌ای از اطلاعات موردنیاز برای انتخاب لوستر مناسب:

1. ابعاد فضا: طول، عرض و ارتفاع سقف.

2. سبک دکوراسیون: مدرن، کلاسیک، مینیمال، یا سنتی.

3. رنگ و طرح پرده و دیوارها: برای هماهنگی رنگ و طراحی لوستر.

4. نورپردازی مکمل: برای تعیین میزان نور لازم از لوستر.

5. تعداد جایگاه نصب: مشخص کردن سایز لوستر.

6. هدف از فضا: مثلاً پذیرایی، ناهارخوری یا آشپزخانه.

7. محدوده بودجه: برای پیشنهاد مدل‌های متناسب با بودجه شما.

 

با جمع‌­آوری و مرور این اطلاعات، می‌تونیم بهترین و مناسب‌ترین لوستر رو براتون انتخاب کنیم تا هم از نظر نورپردازی لذت ببرین و هم از نظر زیبایی با فضای شما هماهنگ باشه. فراموش نکنید که لامپ به عنوان منبع روشنایی نور خروجی قابل اندازه­‌گیری داره که با واحد لومن سنجیده می­‌شه و محاسبه کمی پیچیده­‌تری داره. در بازار ایران معمولا به جای لومن از میزان مصرف لامپ یعنی وات نام برده می­‌شه که تنوع اون تاثیر مهمی روی این فرایند انتخابی داره. تو مقاله­‌های بعدی در لوستر تندیس به انتخاب لامپ مناسب هم خواهیم پرداخت.

سفارش آنلاین

نظر مشتریان
پیام شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی:
captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
whatsapp   instagram   telegram

قبل از نهایی کردن خرید، برای اطمینان از صحت قیمت ها با ما تماس بگیرید